خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / مقالات / نقد وبررسی سوالات فیزیک آزمون پیشرفت تحصیلی مرحله اول 15/9/91

نقد وبررسی سوالات فیزیک آزمون پیشرفت تحصیلی مرحله اول 15/9/91

اشکالات علمی  و ناروایی آزمون:

الف) سوالات فیزیک ۱ و آزمایشگاه

سوال ۷۶ – در متن و مسایل موجود در کتاب بازده بدن معرفی نشده است و مفهوم بازده در کتاب مطرح نشده است.

سوال ۷۷ – با توجه به اینکه در فیزیک ۱ هدف تعریف کمیتها و واحدها نیست تحلیل ابعادی به این شکل روایی ندارد.

سوال ۷۹ – سوال مبهم است و مشخص نیست در حالت نهایی از بین حالتهای ممکن کدام یک روی می­دهد:

گزینه۱ – در صورتی درست است که مبادله گرما بین محیط ودستگاه (آب و یخ) وجود نداشته باش.

گزینه۲ – در صورتی که حالت نهایی، مخلوط آب و یخ صفر درجه باشد درست است.

          گزینه۳ – دمای یخ صفر درجه ثابت است پس این گزینه نیز نادرست است.

          گزینه۴ – همواره درست است.

سوال ۸۰ – با توجه به آشنا نبودن دانش آموز با توابع مثلثاتی محاسبه ی ارتفاع خارج از سطح کتاب درسی است. (نردبان ۲۰ متری برای نقاشی هم جالب است؟!)

سوال ۸۲- باید در صورت سوال ذکر شود که به محیط انرژی داده نمی­شود.

سوال ۸۳- محاسبات شامل زمان مربوط به فیزیک ۲ و آزمایشگاه (مبحث حرکت شناسی) است و در فیزیک ۱ نیست.

 

سوال ۸۴ – سوال از نظر علمی کاملا غلط است . در نقطه مقابل انرژی گلوله صفر می­شود و به توپ ضربه نمی­زند. سرعت توپ صفر است.

سوال ۸۵ – ایراد علمی ندارد اما خیلی فراتر از سطح کتاب و توانایی دانش آموز متوسط است.

سوال ۸۸ – این سوال از بخش مطالعه آزاد کتاب درسی طرح شده است.

سوال ۸۹ –

گزینه۱ – مخلوط آب و یخ در حالت تعادل در فشار استاندارد صحیح است.

 گزینه۲ – بخار آب جوش خالص در فشار استاندارد صحیح است.

گزینه۳ – یخ خالص در حال ذوب در فشار استاندارد صحیح است.

گزینه۴ – صحیح است.

بنابراین سه گزینه اول می­تواند نادرست است.

سوال ۹۰ – با توجه به تاکید مولفین بر نگه داشتن سطح مطالب درسی در حد محتوی کتاب درسی این سوال خیلی فراتر و در حد مرحله اول المپیاد فیزیک است.

– در مجموع از ۱۵ سوال فیزیک ۱۱ سوال دارای اشکال علمی یا ناروایی و یا گزینه های نادرست می­باشد!؟

ب) فیزیک ۲ و آزمایشگاه

– سوال های ۱۱۱و۱۱۲و۱۱۳ به تجزیه و یا جمع بردارها است که با توجه به تاکید مولفان کتاب در پانویس نباید در درس فیزیک ۲ ارایه شود و سرفصل درس فیزیک ۳ می­باشد.

– پاسخ سوال ۱۱۵ با توجه به تعریف “سرعت متوسط” هیچ کدام از گزینه های داده شده نیست.

– با وجود آنکه بنابر اعلام قبلی آزمون از فصل های یک و دو برگزار شده است؛ از فصل ۲ که به لحاظ حجم و محتوی بسیار مهمتر است تنها دو سوال مطرح شده است.

– مشکلات اجرایی آزمون:

۱ – سوال های آزمون از روز سه شنبه در اختیار مدارس بوده است و در برخی مدارس از معلمان خواسته می­شود تا این سوالات را از قبل برای دانش اموزان حل کنند و رتبه مدارس را بالا ببرند.

۲ – آزمون با توجه به تعطیلات پیش امده در روزهای مختلف برگزار شده است و سوالها افشا شده است.

۳- در مدارس دو نوبته همان دفترچه نوبت صبح در اختیار نوبت عصر قرار گرفته است.

۴ – زمان اختصاص داده شده برای پاسخ به سوالات به هیچ عنوان کافی نبوده است.

 

آسیب شناسی آزمون

۱-   برگزاری آزمون با این کیفیت به هیچ عنوان نمی­تواند ملاک تشخیص پیشرفت تحصیلی دانش آموز یا عملکرد دبیر باشد چرا که توان تفکیک دانش اموز ضعیف و قوی را ندارد.

۲-   برگزاری آزمون با این نوع سوالها سبب سرخوردگی دانش اموز در فرایند آموزش و ایجاد ناامیدی از پیشرفت تحصیلی خواهد شد.

۳-   دبیران و دانش آموزان نسبت به آزمون های مشابه آینده بی اعتنا خواهند شد.

۴-   دشواری و ناروایی سوالات در یک درس خاص (فیزیک) سبب کم شدن نمره دانش آموزان نسبت به دروس دیگر شده و نظر مدیران و کادر اجرایی آموزشگاهها را در مورد دبیران این درس منفی خواهد کرد.

منبع : گروه فیزیک استان خراسان رضوی

درباره ی مدیر سایت

محمد پوررضا مدرس فیزیک کنکور مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف بوده و زمینه پایان‌نامه ایشان فوتوسنتز مصنوعی با استفاه از فرایند تجزیه آب می‌باشد.

مطلب پیشنهادی

دومین فرود روی سطح ماه

دومین فرود روی سطح ماه

دومین فرود روی سطح ماه دومین فرود روی سطح ماه – Chang’e-4 اولین تصاویر خود از سطح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.