آموزش و پرورش امروز، آینه ی فردای جامعه است و کلاس های درس امروز، دنیای فردا را می سازد.
ژان پیاژه می گوید: هدف آموزش و پرورش دو چیز است:
– تربیت انسان های توانا به انجام دادن کارهای نو و
نه صرفاً تکرار آ نچه پیشینیان انجام داده اند. انسان هایی که خلاق نوآفرین
و جست وجوگرند.
۲- ایجاد ذهنهایی که توانایی نقادی دارند و هر چیزی که به آن ها داده می شود را نمی پذیرند و از قدرت استدلال برخوردارند.
آموزش با کیفیت، به کمک معلمان شایسته و مطلع حاصل
می شود . معلمانی می توانند در تدریس موفق باشند که به انواع فنون و روش
های یادگیری آگاهی و تسلط داشته باشند تا در اجرای فرآیند آموزشی، هدف های
آموزشی تحقق پیدا کند . یادگیری در واقع نتیجه ی داد و ستد اطلاعاتی بین
فراگیران، معلمان و محیط آموزشی است که فراگیر یاد بگیرد و معلمان یاد
بگیرند که چگونه باید یاد بدهند.
هیلدا تابا می گوید: « آموختن را می توان آموخت ».
در همین راستا دبیرخانه ی راهبری درس فیزیک در سال
گذشته اقدام به برگزاری مسابقه ی غیرحضوری طرح درس و سناریو نویسی به شیوه ی
استقرایی با اهداف زیر کرد:
– آشنایی دبیران فیزیک با یکی از الگوهای نوین تدریس
– ایجاد انگیزه در دبیران فیزیک برای استفاده از روش تدریس استقرایی در حین تدریس
– تشویق معلمان برای تربیت دانش آموزانی متفکر و خلاق
در پی فراخوان دبیرخانه، حدود ۳۰۰ طرح درس توسط
دبیران محترم به دبیرخانه ارسال شد که کلیه ی طرح درس ها در چند مرحله مورد
داوری قرار گرفت و طرح درس های برتر انتخاب و از نفرات برگزیده تقدیربه
عمل آمد.
از کلیه همکاران شرکت کننده و نیز از گروه های
آموزشی فیزیک استا نها که اطلاع رسانی این مسابقه را برعهده داشتند کمال
تشکر را داریم و زحمات کلیه عزیزان شرکت کننده را ارج می نهیم. برای
استفاده ی همکاران گرامی در این شماره تعدادی از طرح درس های منتخب آورده
شده است.