اشکالات علمی و ناروایی آزمون:
الف) سوالات فیزیک ۱ و آزمایشگاه
سوال ۷۶ – در متن و مسایل موجود در کتاب بازده بدن معرفی نشده است و مفهوم بازده در کتاب مطرح نشده است.
سوال ۷۷ – با توجه به اینکه در فیزیک ۱ هدف تعریف کمیتها و واحدها نیست تحلیل ابعادی به این شکل روایی ندارد.
سوال ۷۹ – سوال مبهم است و مشخص نیست در حالت نهایی از بین حالتهای ممکن کدام یک روی میدهد:
گزینه۱ – در صورتی درست است که مبادله گرما بین محیط ودستگاه (آب و یخ) وجود نداشته باش.
گزینه۲ – در صورتی که حالت نهایی، مخلوط آب و یخ صفر درجه باشد درست است.
گزینه۳ – دمای یخ صفر درجه ثابت است پس این گزینه نیز نادرست است.
گزینه۴ – همواره درست است.
سوال ۸۰ – با توجه به آشنا نبودن دانش آموز با توابع مثلثاتی محاسبه ی ارتفاع خارج از سطح کتاب درسی است. (نردبان ۲۰ متری برای نقاشی هم جالب است؟!)
سوال ۸۲- باید در صورت سوال ذکر شود که به محیط انرژی داده نمیشود.
سوال ۸۳- محاسبات شامل زمان مربوط به فیزیک ۲ و آزمایشگاه (مبحث حرکت شناسی) است و در فیزیک ۱ نیست.
سوال ۸۴ – سوال از نظر علمی کاملا غلط است . در نقطه مقابل انرژی گلوله صفر میشود و به توپ ضربه نمیزند. سرعت توپ صفر است.
سوال ۸۵ – ایراد علمی ندارد اما خیلی فراتر از سطح کتاب و توانایی دانش آموز متوسط است.
سوال ۸۸ – این سوال از بخش مطالعه آزاد کتاب درسی طرح شده است.
سوال ۸۹ –
گزینه۱ – مخلوط آب و یخ در حالت تعادل در فشار استاندارد صحیح است.
گزینه۲ – بخار آب جوش خالص در فشار استاندارد صحیح است.
گزینه۳ – یخ خالص در حال ذوب در فشار استاندارد صحیح است.
گزینه۴ – صحیح است.
بنابراین سه گزینه اول میتواند نادرست است.
سوال ۹۰ – با توجه به تاکید مولفین بر نگه داشتن سطح مطالب درسی در حد محتوی کتاب درسی این سوال خیلی فراتر و در حد مرحله اول المپیاد فیزیک است.
– در مجموع از ۱۵ سوال فیزیک ۱۱ سوال دارای اشکال علمی یا ناروایی و یا گزینه های نادرست میباشد!؟
ب) فیزیک ۲ و آزمایشگاه
– سوال های ۱۱۱و۱۱۲و۱۱۳ به تجزیه و یا جمع بردارها است که با توجه به تاکید مولفان کتاب در پانویس نباید در درس فیزیک ۲ ارایه شود و سرفصل درس فیزیک ۳ میباشد.
– پاسخ سوال ۱۱۵ با توجه به تعریف “سرعت متوسط” هیچ کدام از گزینه های داده شده نیست.
– با وجود آنکه بنابر اعلام قبلی آزمون از فصل های یک و دو برگزار شده است؛ از فصل ۲ که به لحاظ حجم و محتوی بسیار مهمتر است تنها دو سوال مطرح شده است.
– مشکلات اجرایی آزمون:
۱ – سوال های آزمون از روز سه شنبه در اختیار مدارس بوده است و در برخی مدارس از معلمان خواسته میشود تا این سوالات را از قبل برای دانش اموزان حل کنند و رتبه مدارس را بالا ببرند.
۲ – آزمون با توجه به تعطیلات پیش امده در روزهای مختلف برگزار شده است و سوالها افشا شده است.
۳- در مدارس دو نوبته همان دفترچه نوبت صبح در اختیار نوبت عصر قرار گرفته است.
۴ – زمان اختصاص داده شده برای پاسخ به سوالات به هیچ عنوان کافی نبوده است.
آسیب شناسی آزمون
۱- برگزاری آزمون با این کیفیت به هیچ عنوان نمیتواند ملاک تشخیص پیشرفت تحصیلی دانش آموز یا عملکرد دبیر باشد چرا که توان تفکیک دانش اموز ضعیف و قوی را ندارد.
۲- برگزاری آزمون با این نوع سوالها سبب سرخوردگی دانش اموز در فرایند آموزش و ایجاد ناامیدی از پیشرفت تحصیلی خواهد شد.
۳- دبیران و دانش آموزان نسبت به آزمون های مشابه آینده بی اعتنا خواهند شد.
۴- دشواری و ناروایی سوالات در یک درس خاص (فیزیک) سبب کم شدن نمره دانش آموزان نسبت به دروس دیگر شده و نظر مدیران و کادر اجرایی آموزشگاهها را در مورد دبیران این درس منفی خواهد کرد.
منبع : گروه فیزیک استان خراسان رضوی